Ilmu Akhir Zaman




Proton Exora Bold: Koleksi Masalah-masalah yang Berpotensi Muncul

Salam Tuan-tuan semua, Alhamdulillah Exora Bold aku telah pun selamat diservis untuk kali kedua ..ini bermakna meter perbatuan dah menjangkau 6000 km. Post kali ni aku nak bincang sikit pasal masalah-masalah yang mungkin akan muncul pada pengguna Exora lantaran ramai pemilik Exora mengadu akan masalah yang sama.

1. Lampu ABS (Anti-Lock Braking System) menyala.
 Ramai yang mengalami masalah ini seawal 10000km usia kenderaan. Masalah mungkin disebabkan sensor ABS dimana-mana pacuan Exora kotor atau rosak. Penyelesaian..sila ke Sevice Center terdekat.

simbol amaran ABS mulfuncion

2. Lampu CVT menyala
CVT adalah tranmisi terbaharu digunakan oleh Proton pada model-model seperti Saga FLX, Exora Bold dan Preve. Lampu amaran CVT menyala mungkin disebabkan oleh minyak/bendalir transmisi sudah kehilangan kelikatannya atau over heating.. kemungkinan yang lain adalah sensor dalam mekanisme CVT rosak.

contoh simbol amaran CVT 

3. Brek Berbunyi nyaring
Ramai jugak mengadu yang rotor brek mudah bercalar dan menyebabkan bunyi apabila kita membrek kenderaan. Namun begitu apabila Exora menjangkau umur 12-14 bulan Brake Pad perlu ditukar baharu. Jika tidak ditukar bunyi nyaring ketika memberek akan bertambah kuat kerana pin/klip keselamatan pada pad tersebut telah pun menyentuh rotor.

Brake pad yang sudah haus (Pic: from member of lowyat exora forum)

4. Plastik Mudah patah
Sebenarnya hal ini adalah subjektif.. sekiranya tiada tekanan yang kuat atau pengendalian yang salah seperti memulas ke arah yang salah memang menyebabkan mana-mana bahagian plastik patah atau retak..

Tuil patah.. (pic: member of lowyat exora forum)

Retak (pic by Ahmad Rizaudin of EOCM FB)
5. Inlet Radiator ke Hos patah
Hmm, yang ni agak kritikal. sepatutnya plastik yang digunakan mesti jenis plastik thermoset yang berkualiti.. tapi nampaknya radiator buatan APM ni mudah rosak.. kalau ini terjadi..satu set radiator perlu ditukar..

kes 1 (credit to mr Mohamad Roslee EOCM FB)

kes 2 (credit to Mr. Fendie EOCM FB)
6. Lower arm bushing substandard/ retak

Bushing adalah getah yang digunakan untuk sebagai "vibrator isolator" dalam mekanisme mekanikal.. oleh itu fungsinya ialah menyerap dan menghalang getaran.. apabila Rubber bushing ini koyak atau retak... maka getaran tidak dapat diserap sepenuhnya dan menyebabkan bahagian yang sepatutnya terlindung dari getaran akan bergetar dan rosak.. contohnya bila lower arm rubber bushing ini rosak.. getaran akan sampai ke steering  rack dan korang akan dapat merasa gegaran pada stereng korang dan pemanduan akan melengguhkan tangan...

Rubber bushing yang dah rosak (cedit to Mr. Yusmizal EOCM FB)

Sumber : http://cyberlipas.blogspot.com



Website : http://www.exoramotorsport.com/
Blog : http://eocm-malaysia.blogspot.com/

EXORA OWNERS' CLUB MOTORSPORT ( EOCM ) adalah sebuah Kelab Permotoran. Telah didaftarkan di bawah Akta Pesuruhjaya Sukan Malaysia ( PJS ) di bawah naugan Kementerian Belia & Sukan ( KBS ) pada 05 April 2012. No Sijil Pendaftaran : 5337/2012. Yuran keahlian peserta adalah sebanyak RM30.00 bagi keahlian Seumur Hidup dan TIADA Yuran Bulanan mahupun Yuran Tahunan.

Post a Comment

0 Comments