Ilmu Akhir Zaman




KRONOLOGI KEJADIAN MATI ENJIN DAN TIDAK BOLEH START PROTON EXORA CFE BOLD STANDARD

KEJADIAN PERTAMA – 24/05/2013.

-          LEBIH KURANG JAM 10.45 PAGI PADA 24/05/2013( JUMAAT ) SEMASA PERJALANAN DARIPADA KUALA LUMPUR KE KIJAL, KEMAMAN, TERENGGANU BERSAMA KELUARGA BERLAKU KEJADIAN ENJIN KERETA PROTON SAYA MATI DENGAN TIBA-TIBA DAN TIDAK BOLEH DIHIDUPKAN KEMBALI . KEJADIAN BERLAKU SEMASA MEMANDU, KEDUDUKAN KERETA DI TENGAH KESESAKAN JALANRAYA BERHAMPIRAN TAMAN REKREASI TEPI SUNGAI KEMAMAN. SAYA TELAH MENGAMBIL TINDAKAN MENOLAK KERETA KE TEPI JALANRAYA DAN DENGAN BANTUAN ORANG DI SITU SAYA MENGGUNAKAN JUMPER UNTUK MENGHIDUPKAN KEMBALI ENJIN KERETA. SELEPAS ENJIN KERETA DAPAT DIHIDUPKAN, LEBIH KURANG JAM 3.50 PTG, SAYA MENERUSKAN PERJALANAN DAN SAMPAI KE RUMAH PENGINAPAN(HOMESTAY) DI KIJAL, KEMAMAN, TERENGGANU DAN SAMPAI LEBIH KURANG JAM 4.55 PTG.
                                                                                                                                                       
KEJADIAN KEDUA – 25/05/2013.

-          LEBIH KURANG JAM 7.45 PAGI PADA 25/05/2013(SABTU), SAYA CUBA MENGHIDUPKAN ENJIN KERETA PROTON SAYA TETAPI TIDAK DAPAT DIHIDUPKAN. DENGAN BANTUAN PENDUDUK DI SITU SAYA MENGGUNAKAN JUMPER SEMULA DAN DAPAT MENGHIDUPKAN ENJIN KERETA. LEBIH KURANG JAM 8.15 PAGI SAYA TERUS MEMANDU UNTUK MENGHANTAR KERETA SAYA KE PUSAT SERVIS SEMAMBU 1, DI KUANTAN, PAHANG. SAYA KEMBALI SEMULA KE RUMAH PENGINAPAN(HOMESTAY) KIJAL, KEMAMAN, TERENGGANU DAN SAMPAI LEBIH KURANG JAM 6.00 PTG.
TINDAKAN PUSAT SERVIS – TELAH MENUKAR BATERI KERETA YANG BARU.

KEJADIAN KETIGA – 26/05/2013.

-          LEBIH KURANG JAM 9.00 PAGI PADA 26/05/2013( AHAD) SAYA MENERUSKAN PERJALANAN UNTUK BALIK KE KUALA LUMPUR DARIPADA KIJAL, KEMAMAN, TERENGGANU. LEBIH KURANG JAM 7.45 MALAM SAYA SAMPAI DI LEBUHRAYA MRR2, KEPONG, SELANGOR. SEMASA MEMANDU DALAM KESESAKAN JALANRAYA YANG TERUK DENGAN TIBA-TIBA ENJIN KERETA SAYA MATI DAN TIDAK DAPAT DIHIDUPKAN KEMBALI. KEDUDUKAN KERETA DI TENGAH-TENGAH LORONG JALAN TIGA LORONG JALANRAYA MRR2, KEPONG. SAYA HUBUNGI PROTON i-CARE DAN TELAH DIBERI PANDUAN UNTUK MENGHIDUPKAN ENJIN KERETA SAYA. LEBIH KURANG 15 MINIT DARI MASA KEJADIAN ENJIN KERETA SAYA DAPAT DIHIDUPKAN KEMBALI DAN SAYA TERUSKAN PEMANDUAN KE HOTEL DAN SAMPAI LEBIH KURANG JAM 9.00 MALAM. PADA 27/05/2013(ISNIN), LEBIH KURANG JAM 8.00 PAGI SAYA TELAH MEMBAWA KERETA SAYA KE PUSAT SERVIS MUTIARA DAMANSARA, SELANGOR. SAYA MENERUSKAN PERJALANAN BALIK KE RUMAH SAYA DI IPOH PADA 28/05/2013(SELASA).
TINDAKAN PUSAT SERVIS – RESET ECU DAN PROGRAM SEMULA.
 
KEJADIAN KEEMPAT – 29/05/2013.

-          LEBIH KURANG JAM 10.00 PAGI PADA 29/05/2013(RABU), SEMASA DI RUMAH SAYA, SAYA CUBA MENGHIDUPKAN ENJIN KERETA SAYA TETAPI TIDAK DAPAT DIHIDUPKAN. SAYA TELEFON PROTON WE CARE DAN TELAH MENGHANTAR SEORANG MEKANIK KE RUMAH SAYA LEBIH KURANG JAM 1.45 PTG. HAMPIR SEJAM MEKANIK BERNAMA DIN TELAH BERJAYA MENGHIDUPKAN ENJIN KERETA DAN SAYA TERUS MEMBAWA KERETA SAYA KE PUSAT SERVIS PROTON JALAN LAHAT IPOH DAN TIBA LEBIH KURANG JAM 3.00 PTG. SEHINGGA LEBIH KURANG JAM 6.00 PTG SAYA DIMAKLUMKAN OLEH MEKANIK EN. ROSLAN DAN PEN. PENGURUSAN PUSAT SERVIS CIK NOR AMIRA BAHAWA KERETA SAYA PERLU DITAHAN SEMENTARA DI PUSAT SERVIS UNTUK DIPERIKSA KEROSAKANNYA SECARA MENYELURUH. SAYA DIHANTAR OLEH KETUA PENGURUS PROTON PUSAT SERVIS EN NASHARUDIN BALIK KE RUMAH SAYA DAN SAMPAI KE RUMAH JAM LEBIH KURANG 7.00 MALAM.

30/05/2013.
-          LEBIH KURANG JAM 4.30 PTG SAYA TELAH MENERIMA KEMBALI KERETA SAYA DAN TELAH DIBERI PENERANGAN OLEH EN. ROSLAN(MEKANIK PROTON) DI PUSAT SERVIS JALAN LAHAT, IPOH MENGENAI KEROSAKAN KERETA TERSEBUT SEPERTI BERIKUT :-

1.       SERVIS PERTAMA YANG DILAKUKAN DI PUSAT SERVIS GERAK RODA, BERCHAM, IPOH TIDAK DIJALANKAN DENGAN MENYELURUH UNTUK MENGESAN SEBARANG MASALAH KERETA.

2.       PEMERIKSAAN YANG DILAKUKAN DI PUSAT SERVIS PROTON SEMAMBU 1, KUANTAN, PAHANG DAN PUSAT SERVIS PROTON MUTIARA DAMANSARA, SELANGOR TIDAK MENYELESAIKAN DUA PERKARA DARIPADA ENAM PERKARA MASALAH KERETA YANG SEPATUTNYA DIBUAT, MENYEBABKAN KEROSAKAN ENJIN MATI SEMASA PEMANDUAN BERULANG.

3.       PUSAT SERVIS JALAN LAHAT, IPOH TELAH MENGGANTIKAN STARTER YANG ROSAK DENGAN YANG BARU DAN TELAH MEMBUAT MAJOR SERVIS.

**PERSOALANNYA - ADAKAH KEROSAKAN YANG SAMA ATAU YANG LAIN BERKAITANNYA AKAN BERLAKU LAGI?

SEDANGKAN KERETA SAYA GUNAKAN BARU 3 BULAN LEBIH DAN ODOMETER BARU MENCECAH 4750 KM. ADAKAH SAYA MENERIMA KERETA BARU DENGAN KOMPONEN ENJIN LAMA ATAU KOMPONEN ENJIN BARU YANG TIDAK MELEPASI QC..?

APAKAH JAMINAN PIHAK PROTON TERUTAMA PEMBEKAL SYARIKAT MULIA PESONA KEPADA PELANGGAN SEPERTI SAYA DENGAN KES SEBEGINI..?

JIKA ANDA DI TEMPAT SAYA, DALAM SITUASI BEGINI SUDAH PASTI PERASAAN FOBIA, TAKUT, MARAH, KECEWA DAN SEBAGAINYA YANG TELAH MENGGUGAT KESELAMATAN NYAWA SENDIRI DAN KELUARGA AKAN MEMBUATKAN SUDAH TIDAK ADA KEYAKINAN UNTUK TERUS MENGGUNAKAN KERETA TERSEBUT. PENGGUNA TERANIAYA………

Sumber : http://isamaz.webs.com



Website : http://www.exoramotorsport.com/
Blog : http://eocm-malaysia.blogspot.com/

EXORA OWNERS' CLUB MOTORSPORT ( EOCM ) adalah sebuah Kelab Permotoran. Telah didaftarkan di bawah Akta Pesuruhjaya Sukan Malaysia ( PJS ) di bawah naugan Kementerian Belia & Sukan ( KBS ) pada 05 April 2012. No Sijil Pendaftaran : 5337/2012. Yuran keahlian peserta adalah sebanyak RM30.00 bagi keahlian Seumur Hidup dan TIADA Yuran Bulanan mahupun Yuran Tahunan.

Post a Comment

0 Comments